De geschiedenis van ons koor

Het koor is opgericht op 4 januari 1905 door melkboer Klop als Christelijke Zangvereniging Excelsior. De melkboer wist op zijn dagelijkse ronde een behoorlijk aantal mensen te werven om lid te worden van de zangvereniging, al ging dat niet altijd op “vrijwillige” basis…

“Wanneer hij bij de meest goedgezinde klijenteelen aan gebeld had was de vraag, mag ik de jongens eens spreken en dan hoorde men hem. Zeg! Jansje, Grietje, Jan Piet of Klaas ik zal probeeren om hier een zangvereniging op te richten en daar moeten Jullie lid van worden, en dan was in den regel het antwoord, Ja maar, Klop ik kan niet zingen of ik heb geen tijd, maar Klop had de namen reeds op het papier gezet je stond op de bon en Klop was rap de deur uit, zoo doende had hij in een tijd van eenigen dagen 50 personen bij elkander”.

 

 

 

Het repertoire bestaat in de eerste decennia uit liederen, psalmen en volksliedjes. Er wordt vaak deelgenomen aan zangconcoursen waarbij regelmatig 1e en 2e prijzen werden behaald.

Midden jaren 50 komt er een omslag in het repertoire. In 1955 wordt het 50-jarig jubileum gevierd met het oratorium Die Schöpfung van Joseph Haydn. In 1957 wordt de naam officieel gewijzigd in Christelijke Zang- en Oratoriumvereniging Excelsior.

In 1974 wordt de organist Wim van der Panne dirigent. Onder zijn leiding wordt in 1985 het 80-jarig bestaan gevierd met een grootse uitvoering van Die Jahreszeiten van Joseph Haydn in de Marimbahal samen met het andere koor van Van der Panne: Laus Deo uit Gouda. Solisten bij deze happening zijn Thea van der Putten, sopraan, Alex Vermeulen, tenor en Marco Bakker, bas. Willeke van Ammelrooij, de echtgenote van Marco Bakker, woont het concert bij.

In 1989 overlijdt Wim van der Panne plotseling, kort voor de reprise in Rijswijk van het programma dat in Exeter was uitgevoerd. Het concert wordt afgelast. Stephen Kavelaar volgt hem op. Met de komst van deze professioneel geschoolde dirigent wordt een nieuw tijdperk ingeluid.

In 1991 wordt de nieuwe Rijswijkse Schouwburg geopend en naar aanleiding hiervan voert het koor er de Messiah van Händel uit. De akoestiek is erg slecht en de recensent van de Haagsche Courant schrijft dat “werkelijk iedere lust om mooi en expressief muziek te maken als sneeuw voor de zon moest verdwijnen door de ambiance met de plooibaarheid van een blok beton”.

Ondertussen veranderen de tijden. Subsidieregelingen zijn niet meer vanzelfsprekend. Ook aan amateurverenigingen worden kwaliteitseisen gesteld. Er is grote concurrentie van koren uit omliggende gemeenten. Het wordt weer tijd voor vernieuwing. In 1996 wordt de naam van het koor veranderd in Concertkoor Rijswijk. Er wordt veel aandacht besteed aan kwaliteitsverbetering. Er vindt regelmatig koorscholing plaats in samenwerking met diverse zangpedagogen. De leden worden aan een drie-jaarlijkse stemtest onderworpen en worden gestimuleerd om individueel zangles te nemen. Ook door middel van repertoire moet het koor zich gaan onderscheiden. Mede vanwege de hoge kosten wordt het bovendien lastiger om elk jaar een groot oratoriumwerk met volledig bezet orkest uit te voeren. Er wordt gezocht naar vernieuwend repertoire, dat met een kleinere bezetting uitgevoerd kan worden, ter afwisseling van de geliefde grote werken.

In 2005 viert het koor zijn 100-jarig bestaan met een bijzonder jubileumconcert: een geënsceneerde uitvoering van Bachs Johannes Passion onder regie van de bas-bariton Tom Sol in de Rijswijkse Schouwburg.

In 2006 komt er een nieuwe dirigent: Daniël Salbert.

 

plaatjemailto icoon

     Agenda        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_________________________

Links